De Great Ocean Road en nog wat meer - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van JokeeneriK - WaarBenJij.nu De Great Ocean Road en nog wat meer - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van JokeeneriK - WaarBenJij.nu

De Great Ocean Road en nog wat meer

Door: Ej

Blijf op de hoogte en volg JokeeneriK

25 November 2014 | Australië, Warrnambool

Donderdag was een rijdag om in de buurt van de Great Ocean Road te komen. Door enthousiaste verhalen en er meer over te lezen, hadden we besloten op deze route en in de omgeving vier dagen door te brengen.

Vrijdag begonnen we met de lookout op Bells Beach, maar de golven waren niet zo hoog dat de surfers veel konden laten zien. Natuurlijk stopten we regelmatig langs de kustlijn voor de uitzichten op de fantastische stranden en geweldige zee. Mooie kliffen en een rots zagen we vanaf platforms bij de Split Point Lighthouse. Bij Lorne trokken we iets landinwaarts om een waterval te bewonderen. Daarna reden we een weg op, bekend voor koala spotting, omdat we nog wel wat meer van deze koddige dieren wilden zien. Dat lukte en hoe! Er zitten er hier veel: je rijdt een stukje, stapt uit en ziet binnen een half uur acht exemplaren, twee heel dichtbij! Bij Apollo Bay gingen we nog even van een Beach naar een Reef turen en hoewel ver weg, met verrekijker en camera herkenden we toch echt pelsrobben!

Zaterdag maakten we een rondje uitstapjes. Eerst een korte mooie rainforestwalk en dan naar Cape Otway, waar we een aardige wandeling hebben gemaakt met helaas slechts even zicht op zee. Op weg daarheen en terug weer koala's gezien: hier zitten er zo mogelijk nog meer, bij elke stop zien we er gelijk vier! En een moeder met jong! We reden een flink stuk door en gingen het Great Otway National Park in, waar we twee wandelingen combineerden langs zowel de Little Aire Falls als de Triple Falls. Nog wat noordelijker maakten we een wandeling rond Lake Elizabeth. 's Avonds trokken we er nog eens op uit voor gloeiwormen: vele kleine groene puntjes lichtten op in het donkere, stille bos: sprookjesachtig!

Zondag hebben we weer een stuk van de Ocean Road gereden. Onderweg kwamen we, 1.300 km. van waar wij 'm hadden ingeleverd, zelfs 'onze' oude bushcamper tegen! We hebben (voor het laatst deze reis :-() in prachtig rainforest gewandeld. Daarna The 12 Apostles: geweldige rotspilaren in zee. Vanaf zowel het strand als de lookout hadden we er goed zicht op. Het is ook schitterend zonnig weer. Verder nog gelopen bij Loch Ard Gorge, ook met fantastische rotsformaties. Nadat we in Port Campbell hadden geluncht, nog de fraaie Arch, London Bridge en Grotto bekeken. We eindigden de dag met een rondrit en twee korte walks in Tower Hill National Park, een enorme krater met een meer en veel wildlife: we zagen nog eens kangoeroes, wallaby's, een koala, emoes en andere vogels.

Maandag was een mindere dag, met het slechtste weer van onze hele reis: bewolkt, veel regen en wind. Eerst hebben we in Warrnambool naar een eilandje getuurd, maar de kleine pinguins die daar leven, hebben we helaas niet gezien. Verder de kust gevolgd tot Cape Bridgewater. Daar hebben we gewandeld over de klif tot we onder ons op de rotsplateaus een pelsrobbenkolonie zagen: leuk! We waren wel zeiknat door een stortbui, dus op de parkeerplaats maar even droge kleren aangetrokken. Tot slot vielen het petrified forrest (versteend bos) en de blowholes wat tegen. Tja, je kunt niet alles hebben. Daarna flink wat kilometers gemaakt richting Melbourne. Bij overnachtingsplek Colac nog gereden tot op Red Rock voor uitzicht over het vulkanische gebied, terwijl de zon dan toch nog even doorbrak. Maakt deze dag toch weer een beetje goed.

Voor ons laatste weekje gaan we nu weer (vrienden in) een grote stad bezoeken: Melbourne (en Koen & Liz), here we come!

• 26 November 2014 - 20:59

Peter En Yvonne:

Wij kijken graag naar de Gevaarrrlijke Wereld van Freek Vonk
    Australie met zijn salties, seawasps en platypus is nu zijn honk.
    Jullie hebben de meest uitlopende dieren zelf ervaren,
    Freekie moet dat nog maar zien te evenaren.
    Slangen, varanen en giftige spinnen komt hij toevallig? tegen,
    ook casuaries :-( en koala's kruisen zijn wegen.
    Geniet nog maar even van het weer, VB en de wijn,
    wij maken ons hier wel druk welke kleur zwarte Piet moet zijn...

• 27 November 2014 - 15:39

Miep En Frans :

Nog een paar dagen en jullie komen in de winter aan hier.
    Tussen marsepein en pepernoten .
    Lieve groet pa ma

• 27 November 2014 - 19:50

Miranda:

Wat een verschil met de hollandse "low skies". Geniet er nog van!

• 28 November 2014 - 15:05

Richt:

Dag lieve Jo en Eer,
    Wat hebben jullie een mooie, fijne drie maanden beleefd! En nu heb ik zin om jullie gewoon heel snel te zien. En dat gebeurt ook! Tot volgende week! Goede reis terug. Liefs Richt.

• 28 November 2014 - 19:08

Vake Luc:

Opnieuw prachtige natuur en foto's. Dat wordt over een aantal dagen weer wennen in Nederland!!!
    Liefs, vake

• 29 November 2014 - 10:07

Ine:

Mooi mooi mooi...
    Nog een fijn laatste weekend bij jullie vrienden en dan een goeie fijne reis terug!!!
    Veel liefs en tot snel, ine

• 29 November 2014 - 10:08

Ine:

goeie, veilige reis - bedoelde ik eigenlijk ;-)

• 29 November 2014 - 20:29

Helen Fonken:

Wat een reis hebben jullie gemaakt.
    iedere keer als ik jullie reisverslagen las beleefde ik alles mee. (Zo spannend vond ik dat).
    ik heb denk ik niks te veel gezegt ,over de great ocean road.mooi hé.
    nu is jullie vakantie bijna te einde,en merken jullie die hektiek straks ook hier in nederland ,dat word weer even wenen.
    ik wens jullie eeen behouden vlucht en welkom terug in dit koude kikkerlandje.

Groetjes helen.